Proč někteří dosáhnou méně než se očekávalo a někteří více?
Tuto otázku si položila známá profesorka na Stanfordské Univerzitě Carol Dwecková, která se zabývá osobnostní a vývojovou psychologií. Chtěla vědět jestli existují nějaké parametry, které ovlivňují potenciální úspěch či neúspěch.
V tenise se za posledních několik dekád mluvilo o velkých juniorských talentech u kterých se předpokládalo, že mají velkou šanci se prosadit ve světovém tenise. Nebudu tady jmenovat jména, ale speciálně mezi klukama je těch příkladů bohužel docela dost. Proto mě práce Carol Dweckové velmi zaujala a ráda bych se s vámi o její výsledky podělila.
Všechno je to v mysli
Na základě dlouhodobých studií, které publikovala v knize Nastavení mysli, zjistila, že způsob uvažování nebo přesvědčení, které si osvojíme silně ovlivňuje způsob našeho života a tím i dosažení maximálního potenciálu. Zjistila, že lidé se dělí do dvou základních skupin způsobu přemýšlení, které nazvala fixní nastavení mysli a růstové nastavení mysli.
Lidé s fixním nastavením mysli jsou přesvědčení, že jejich vrozené talenty a kvality jsou dané a není možné je měnit. Naopak lidé s růstovým nastavením mysli žijí s přesvědčením, že jejich talenty a kvality se dají neustále zlepšovat.
Vytáčejí tě vlastní chyby? Na tréninku hraješ skvěle, přijde zápas a výkon nedosahuje kvality z tréninku? S lepšími soupeři hraješ dobře, ale těsně prohráváš?
Nejtěžší disciplínou v tenise je zahrát nejlépe na breakball, setball nebo matchball. Tenis je o hlavě. Porážejte soupeře a ne sami sebe.
Stáhněte si e-book 5 tipů, jak se lépe soustředit v tenise a pronikněte ještě dnes do tajemství lepšího chování, soustředění a ovládání vlastních myšlenek během zápasu.
Studie
Carol Dwecková po dobu dvou let sledovala žáky devátého ročníku, kteří přecházeli na gymnázium. Při příchodu na gymnázium měli všichni sledovaní studenti studijní výsledky k nerozeznání. Na začátku sledování všichni zúčastnění žáci dostali dotazník, který zjišťoval jestli si myslí, že jejich inteligence je neměnná vlastnost nebo se dá rozvíjet.
Vzhledem k tomu, že studenti byli v období puberty a přecházeli na náročnější školu, výzkumníci předpokládali, že se jejich studijní výsledky zhorší. To se také opravdu stalo. V prvním období po přechodu na gymnázium se opravdu výsledky většiny testovaných zhoršily.
Výsledek
Následně ovšem přišlo rozdělení chování studentů. Carol Dwecková zjistila, že výsledky studentů, kteří v prvotním dotazníku vyjadřovali přesvědčení, že jejich inteligence je neměnná vlastnost (fixní nastavení mysli). Měli zhoršující se výsledky nejen na začátku při přechodu na těžší školu, ale i během následujících dvou let. Přestali se snažit a často zdůvodňovali svoje výsledky svojí nedokonalostí nebo výmluvami.
Kdežto studenti, kteří se vyjádřili, že jsou přesvědčení o možnosti neustáleho rozvíjení jejich inteligence, po prvopočátečním výsledkovém propadu dokázali následně po dobu dvou let své výsledky zlepšovat. V dotazníku pak následně uznali, že přechod byl těžký a na začátku se cítili ztracení a proto se snažili víc.
Skupinu vědců kolem Carol Dweckové tyto výsledky zaujali natolik, že studii opakovali jak mezi dětmi tak i dospělými. A jejich výsledky konzistentně prokazovali, že způsob přemýšlení a přesvědčení zásadně ovlivňují schopnost jedince dosáhnout maximálního potenciálu.
Závěr
Podobné studie provedla i s nadanými sportovci či umělci a výsledky jsou také konzistentní. Nastavení mysli a to jakým způsobem přemýšlíme a prostředí kolem nás, hraje důležitější roli než si možná připouštíme. Z osobní zkušenosti vím, že lidé si neuvědomují jak velký dopad jejich „zastaralé“ nastavení mysli a přemýšlení ovlivňuje jejich komunikaci a následně i jejich okolí (děti).
Možná se může zdát, že nepřímo mluvím o rodičích, ale tak to není. Jedná se o celý systém to znamená instituce (kluby, svazy), trenéři, rodiče a hráči. Každý každého ovlivňuje svým nastavením mysli. Jednu z důležitých charakteristik, které nastavení mysli velmi ovlivňuje je SNAHA. A pokud si u nás většina lidí myslí, že talent je vrozený, je nám daný a buď ho máme nebo ne (fixní nastavení). Tak to jasně vytváří určité přesvědčení, které má své konsekvence. A je to jeden z důvodů, proč se naši „talenti“ velmi těžko prosazují ve světovém tenisu.
Pokud vás toto téma zajímá, chcete vědět něco víc o mentálním vlivu „nálepky talent“ na hráče. Nebo vám prostě vadí v jakém prostředí se o víkendu pohybujete vy a vaše děti na turnajích doporučuji přečíst její knihu Nastavení mysli.