S hlavou pracujeme jako se svalem

Na mozek nahlížejme jako na sval. Sval se dá opakovaným cvičením posilovat a zlepšovat jeho výkonnost. Proto se dá zlepšovat i potenciál výkonu na kurtu, díky posilování myšlení. Proč v dnešní době není posilování mozku pravidelnou součástí, každého tréninku? Může se zlepšit každý, důležité je začít a postupně nabírat na síle tak jako v posilovně.

Na talentované hráče se u nás nahlíží jako na mentálně silného hráče nebo slabého. V případě, že je přirozeně silný, je to terno. Což ovšem není zas tak častý jev. Ve většině případů se hráči musí svým mentálním schopnostem naučit. Bohužel podle mého názoru se trenéři stále soustředí pouze na techniku a taktiku. Hlavu hráče nechávají v podstatě bez povšimnutí. Možná proto, že je to práce dlouhodobá a v podstatě “neviditelná”. Špatně jsou vidět okamžité viditelné výsledky, jako například při opravě techniky.

Jak na to?

„Mentální posilovna“ je součástí tréninku přímo na kurtě. Hlava se musí naučit reagovat na podněty, které se dějí přímo na kurtě. Například nejčastější nešvar většiny hráčů je vlastní kritika, nadávání si a ponižování se. Pak to vypadá tak, že si hráči na kurtě více nadávají než hrají. Obecně to můžeme nazývat emocionálním ovládáním. Pokud se neumí hráč ovládat nebo si nadává na tréninku a sparingu, tak v zápase to asi nebude jiné. V zápase, kde se hraje pod větším tlakem než v tréninku, hráči využívají schopností, které se naučili na tréninku. K tomu jako bonus se přidávájí návyky, které si osvojili v zápasech.

Je dobré trénovat tak, aby emoce a strach vyšli během tréninku na povrch.  Pozorováním, postupným zastavením reakce nebo myšlenky a následnou přeměnou reakce se naučíte ovládat sami sebe. Hráč o tom ovšem musí vědět, co konkrétně trénuje a proč to dělá. Jediná překážka, která bude vadit je hráč sám. Pokud nechce sám na sobě pracovat, tak je to jeho rozhodnutí. Jestliže hráč chce na sobě pracovat, měl by dostat možnost, čas a sadu návodů jak se sebou pracovat během klasického tréninku, přímo na kurtě.

Vytáčejí tě vlastní chyby? Na tréninku hraješ skvěle, přijde zápas a výkon nedosahuje kvality z tréninku? S lepšími soupeři hraješ dobře, ale těsně prohráváš?

Nejtěžší disciplínou v tenise je zahrát nejlépe na breakball, setball nebo matchball. Tenis je o hlavě. Porážejte soupeře a ne sami sebe.

Stáhněte si e-book 5 tipů, jak se lépe soustředit v tenise a pronikněte ještě dnes do tajemství lepšího chování, soustředění a ovládání vlastních myšlenek během zápasu.

více o e-booku

Pokud čekáte a chcete rychlou změnu, tak Vás zklamu. Emoce je pouze reakce spouštěná podnětem, například chybou. Pokud reagujeme na podnět pravidelně, vzniká z toho návyk. A ten je potřeba překopat tak, aby na stejný podnět (chybu) vznikla nová reakce. Úplně stejně jako kuřák, nebo alkoholik se musí naučit nově reagovat na cigaretu nebo alkohol.

Ve sportu si klademe nevědomky silné překážky, které nás drží pod hranicí našich maximálních schopností. Nízká sebeúcta je pouze jedna z nich. Proto potřebujeme nástroje, kterými se jich postupně zbavíme. Disciplína a schopnost emocionálního ovládání jsou jedny z nástrojů, které Vás můžou posunout dál.

Doporučení

Rozšiřte svůj trénink i o mentální posilovnu. Není vidět, bolí,  jinak než klasická posilovna. Potencielní zvýšení výsledků může být extrémní. Pravidelnost je klíč k úspěchu. Pracujte na sobě na kurtě i mimo něj. Každý, kdo se chce zlepšovat a dosáhnout maxima svých schopností začne už dnes. Ten kdo nechce, začne až zítra.

Pokud se chcete naučit víc stáhněte si ebook (LINK) je zcela zdarma a získáte 5 tipů jak se lépe soustředit hned teď.

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *